1.Israk bererti perjalanan Nabi
Muhammad S.A.W. dari Masjid al-Haram di Mekah ke Masjid al-Aqsa di Bait
al-Maqdis Palestin. Peristiwa ini ada terakam di dalam Al-Quran.
Firman Allah Taala bermaksud:
Maha Suci Allah yang telah
menperjalankan hambaNya (Muhammad) pada suatu malam dari Masjid al-Haram (di
Mekah) ke Masjid al-Aqsa (di Palestin) yang telah Kami berkati sekelilingnya
agar Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kekuasaan dan
kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.
(Surah al-Israa: ayat 1).
2.Mikraj pula merujuk kepada
perjalanan Nabi Muhammad S.A.W. dari Masjid al-Aqsa ke Sidrat al-Muntaha di
langit ketujuh dekat singgahsana Allah Taala sepertimana yang digambarkan oleh
Al-Quran.
Firman Allah Taala bermaksud:
Dan sesungguhnya (Muhammad) telah
melihat (Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) pada waktu yang lain. (iaitu)
Sidrat al-Muntaha. Di dekatnya terletak syurga tempat tinggal (Jannat
al-Makwa). (Muhammad melihat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) ketika
Sidrat al-Muntaha itu diliputi oleh sesuatu yang meliputinya. Penglihatannya
(Muhammad) tidak berpaling daripada yang disaksikannya itu dan tidak (pula)
melampauinya. Sesungguhnya dia telah melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan)
TuhanNya yang paling besar.
(Surah an-Najm: ayat 13-18).
3. Peristiwa Israk Mikraj adalah
sebagai satu perjalanan kilat Nabi Muhammad S.A.W. pada malam hari di atas
kehendak dan keizinan Allah Taala dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa dan
kemudian naik ke langit sampai ke Sidrat al-Muntaha bahkan menembusi tujuh
lapis langit lalu kembali semula ke Makkah pada malam yang sama.
SEBAB KEPADA
ISRAK MIKRAJ
Bulan Rejab iaitu tahun ke-11 dari
kerasulan Nabi Muhammad S.A.W. disifatkan oleh ahli sejarah sebagai tahun
dukacita bagi baginda berikutan dengan dua musibah yang menimpa baginda secara
berturut-turut. Iaitu kehilangan dua insan yang baginda sayangi berikutan
kewafatan Khadijah (isteri baginda) dan kemudian disusuli pula dengan pemergian
Abu Talib (bapa saudara baginda).
Musibah yang menimpa itu mempunyai
pengaruh besar terhadap diri Nabi Muhammad S.A.W. Baginda merasakan ruang untuk
pergerakan dakwah di Makkah semakin sempit dan keselamatan diri turut terancam.
Keadaan ini mendorong baginda untuk berpindah ke Thaif dengan harapan agar
penduduknya menerima seruan dan bersedia membantu perjuangannya. Namun segala
harapan baginda hancur kerana penduduk Thaif bukan saja tidak mahu memberi
perlindungan kepada baginda malah baginda dicaci dan dihina dan pelbagai lagi.
Nabi Muhammad S.A.W. kembali semula
ke Makkah dengan perasaan hampa dan dukacita. Lalu Allah Taala menganugerahkan
Israk Mikraj yang antara lain bertujuan untuk menghibur dan memantapkan iman
Nabi Muhammad S.A.W. Sebab kepada Israk Mikraj ini adalah antara sebab musabab
berlakunya peristiwa ini namun semuanya di atas kehendak dan ketetapan dari
Allah Taala.
PERJALANAN
ISRAK DAN MIKRAJ
Telah disebut pada suatu ketika Nabi
Muhammad S.A.W. sedang duduk di tepi Kaabah lalu datanglah malaikat Jibril A.S.
dengan seekor Buraq untuk membawa Nabi Muhammad S.A.W. dalam peristiwa Israk
Mikraj ini. Dari segi bahasa Buraq bererti kilat cahaya. Ia sejenis makhluk
menyerupai haiwan. Saiznya besar sedikit dari khimar dan kecil sedikit dari
baghal. Buraq dijadikan oleh Allah Taala dari cahaya. Ia boleh melangkah sejauh
mata memandang.
Setelah itu berangkatlah Nabi
Muhammad S.A.W. dengan ditemani oleh malaikat Jibril A.S. menuju ke Bait
al-Maqdis dan baginda solat dua rakaat di situ dan menjadi imam kepada para
nabi lain. Setelah selesai solat maka Nabi Muhammad S.A.W. telah dihidangkan
dua bejana yang mengandungi dua jenis minuman iaitu satu bejana mengandungi
susu dan satu bejana lagi mengandungi arak. Setelah itu Nabi Muhammad S.A.W.
mengambil bejana yang mengandungi susu dan tindakan baginda memilih bejana
mengandungi susu mendapat sanjungan dari Jibril A.S. kerana menepati fitrah
manusia. Kemudian baginda dan Jibril A.S. meneruskan Mikraj ke langit pertama
hingga ke tujuh.
KEJADIAN
SEPANJANG ISRAK MIKRAJ
Di sini Allah Taala memperlihatkan
pelbagai gambaran kejadian aneh dan pelik sebagai balasan dari Allah Taala
kepada hamba-hambaNya mengikut apa sahaja perbuatan yang telah dilakukan. Di
antara yang kejadian yang diperlihatkan kepada baginda sepanjang Israk dan
Mikraj adalah:
1.Baginda melihat orang yang
bercucuktanam mengeluarkan hasil yang banyak dan cepat. Inilah gambaran orang
yang membelanjakan harta di jalan Allah Taala.
2.Baginda mencium bau yang amat
wangi dari kubur Masyitah.
Ceritanya:
Sedang Masyitah menyikat rambut anak
Firaun maka sikat yang digunakan itu terjatuh lalu Masyitah menyebut: Dengan
nama Allah. Bertanyalah anak Firaun kepada Masitah tentang tuhan selain
bapanya. Masyitah menjawab: Tuhanku dan tuhan bapa kamu adalah Allah. Anak
Firaun memberitahu bapanya akan hal ini lalu Masyitah diugut oleh Firaun supaya
kembali ke agama asalnya. Masyitah enggan dan tetap dengan pendiriannya. Lalu
Firaun mencampakkan seorang demi seorang anaknya ke dalam air yang mendidih
sehingga tiba giliran anak terakhirnya yang sedang disusui olehnya. Masyitah
merasa sangat bimbang dan kesian akan anak kecilnya itu lalu Masyitah cuba
melengah-lengahkan masa. Dengan kuasa Allah Taala maka bayi tersebut dapat
berkata-kata lalu menyebut: Wahai ibuku! Sesungguhnya azab akhirat itu jauh
lebih pedih dari azab dunia maka usahlah ibu menjauh-jauhkan diri kerana ibu di
pihak yang benar. Lalu Masyitah melepaskan bayinya dan Firaun dengan segera
mencampakkan bayi itu ke dalam didihan air. Masyitah berkata: Aku mempunyai
permintaan iaitu supaya engkau (Firaun) mengumpulkan semua tulang dan
menanamnya. Firaun berkata: Aku akan melakukannya. Lantas Firaun pun
mencampakkan Masyitah ke dalam air didihan itu.
3.Baginda melihat sekumpulan manusia
berpakaian compang-camping sambil memakan sampah-sarap serta rumput. Itulah
gambaran golongan manusia yang enggan mengeluarkan zakat dan tidak bersedekah
kerana sayangkan harta yang dimiliki.
4.Baginda melihat sekumpulan manusia
yang mempunyai perut yang besar sehingga tidak terdaya lagi untuk bangun dan
berdiri. Inilah gambaran manusia yang memakan hasil daripada perbuatan riba.
5.Baginda melihat sekumpulan manusia
yang asyik memakan daging mentah dan busuk sedangkan di sisi mereka juga
terdapat daging yang telah dimasak dan berkeadaan baik. Inilah gambaran manusia
yang telah melakukan zina dalam hidup mereka sedangkan mereka sudah pun
mempunyai isteri yang telah dikahwini secara sah.
6.Baginda turut melihat sekumpulan
manusia yang sedang memecahkan kepalanya sendiri. Inilah gambaran manusia yang
terlalu sibuk dengan hal-hal keduniaan sehingga lalai menunaikan kewajipan
bersolat.
7.Baginda melihat sekumpulan manusia
yang memotong lidahnya sendiri secara berterusan. Inilah gambaran manusia yang
dalam hidup mereka suka menabur fitnah dan berbohong apabila berkata-kata.
8.Baginda melihat wanita menangis
sambil meminta pertolongan tetapi tiada yang sanggup membantu. Inilah gambaran
balasan wanita yang berhias bukan kerana suaminya.
9.Baginda melihat wanita tergantung
pada rambutnya serta otaknya menggelegak dalam periuk. Inilah gambaran balasan
wanita yang tidak menutup auratnya.
10.Baginda melihat wanita berkepala
seperti babi dan badannya seperti kaldai dan menerima berbagai-bagai balasan.
Inilah gambaran wanita yang suka membuat fitnah dan bermusuh dengan jiran dan
membuat dusta.
DIFARDHUKAN
SOLAT LIMA WAKTU
Daripada pelbagai kejadian yang
disaksikan sendiri oleh Rasulullah S.A.W. ini ada suatu hal yang amat besar dan
penting yang melibatkan proses peribadatan umatnya iaitu perintah Allah Taala
agar melakukan ibadat solat fardu.
Sewaktu tiba di Sidrat al-Muntaha
maka Rasulullah S.A.W. telah menerima perintah Allah Taala iaitu perintah
melakukan ibadat solat untuk seluruh umatnya sebanyak 50 waktu sehari semalam.
Sebaik sahaja menerima perintah tersebut tanpa banyak bicara baginda dan Jibril
A.S. bersiap sedia untuk turun ke bumi.
Pada masa inilah baginda bertemu
dengan Nabi Musa A.S. yang bertanyakan hal itu kepada baginda. Setelah
mendengar penjelasan Nabi Muhammad S.A.W. maka Nabi Musa A.S. berkata:
Kembalilah kepada Tuhanmu dan mintalah sedikit keringanan kerana bilangan
tersebut tidak akan terdaya dilakukan oleh umatmu.
Nabi Muhammad S.A.W. dan Jibril
kembali mengadap Allah Taala. Jumlah bilangan waktu solat telah dikurangkan
kepada 40 waktu. Apabila berjumpa Nabi Musa A.S. kemudiannya maka Nabi Musa
A.S. meminta baginda kembali menemui Tuhan untuk meminta dikurangkan lagi
jumlah tersebut. Setelah beberapa kali Nabi Muhammad S.A.W. berulang alik
menemui Allah Taala dan pada akhirnya Allah Taala telah mengurangkan bilangan
solat fardu tersebut menjadi 5 waktu sahaja.
Apabila kembali semula maka Nabi
Musa A.S. masih merasakan umat Nabi Muhammad S.A.W. masih tidak terdaya untuk
melakukannya dengan bilangan 5 itu. Nabi Muhammad S.A.W. menyatakan bahawa
beliau tidak akan mengadap Allah Taala lagi untuk memintaNya mengurangkan
bilangan solat itu kerana baginda merasa malu untuk berdepan dengan Allah
Taala.
No comments:
Post a Comment